به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا قلندر شریف در نشست مشترک اعضای کمیسیون امور داخلی و شوراهای کشور با شهردار، رییس شورای اسلامی شهر و جمعی از مدیران شهرداری مشهد مقدس که عصر امروز (جمعه ۲۱ شهریور ۱۴۰۴) در تالار همایشهای مجتمع کوهسنگی برگزار شد، ضمن برشمردن فرصتها و چالشهای موجود در حوزه حکمرانی شهری در مشهد اظهار کرد: رویه ما این است که اشاره به کلام رهبر معظم انقلاب درباره مشهد، اولین نکته ما در دیدار با نمایندگان مجلس باشد. از این جهت که ایشان میفرماید: «خدمت به مشهد، خدمت به همه مردم ایران است» و به همین دلیل هم مشهدالرضا (ع) نه پنج نفر بلکه به تعداد کل وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی نماینده دارد.
وی افزود: مشهد حدود ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد و بیش از ۳.۵ میلیون نفر ساکن بومی این شهر هستند. علاوه بر این، یک میلیون نفر مهمان غیرایرانی هم در شهر امام رضا (ع) زندگی میکنند که نیمی از آنان مجاز و نیمی جزو اتباع غیرمجاز هستند. از شمار جمعیت ۴.۵ میلیون نفری شهر ما هم حدود یکسوم در پهنههای پیرامونی و حاشیه شهر زندگی میکنند. با درنظر گرفتن این موارد، ما سالیانه ۳۰ میلیون زائر ایرانی و چهار میلیون زائر خارجی داریم که همه اینها، اهمیت و جایگاه جهانشهر برکت و کرامت را نشان میدهد.
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: با همه این تفاسیر، میزان منابعی که سالیانه به مشهدالرضا (ع) تعلق میگیرد، نه حتی متناسب با شمار زائران نیست بلکه با همین جمعیت ۴.۵ میلیون نفر سکنه مشهد نیز تطابق ندارد. درحال حاضر، مطالبات شهرداری مشهد از دستگاههای دولتی از ۳۵ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. سال گذشته نیز ورودی شهرداری مشهد از محل سهم مالیات بر ارزش افزوده کمتر از ۳.۴ همت بود.
وی ادامه داد: یک چالش دیگر ما به شرکتهای بزرگی همچون ایرانخودرو، راهآهن، شرکتهای مسافرتی و هواپیمایی بازمیگردد که کسب و کارشان در مشهد است، اما چون دفاتر اداری آنها در تهران مستقر شده، مالیاتشان را به تهران پرداخت میکنند. در بخش دیگر، امروزه بیش از ۵۲ درصد هتلهای کشور در مشهدالرضا (ع) قرار گرفته، اما اکثراً بهدلیل در نظام رتبهبندی کیفی هتلها کمتر از سه ستاره دارند، از مالیات معاف میشوند. در حوزه عمرانی هم با اجرای قانون درآمدهای پایدار و صدور طرحهای تفصیلی، درآمدهای شهرداری از پروانههای ساختمانی تا حد زیادی محدود شده و سالیانه فقط شش هزار پروانه ساختوساز در مشهد صادر و حدود ۱۲۰۰ مورد هم بدون پروانه تکمیل میشود.
قلندر شریف تأکید کرد که با وجود چالشهای مالی موجود، خدمترسانی به زائران و مجاوران امام هشتم (ع) با قدرت و قوت در جریان است. وی تصریح کرد: بودجه ما در سال جاری ۷۵ همت است که ۲۴ همت آن به هزینههای جاری تعلق پیدا میکند، ۲۸ همت نیز مربوط به پروژههای عمرانی میشود و مابقی به پرداخت طلب بانکها اختصاص خواهد داشت. با این حال، تا به امروز از ۴۷ کلانپروژه که برای چهل و هفتمین سال حیات بابرکت جمهوری اسلامی تدارک دیدهایم، بیش از ۱۵ پروژه به بهرهبرداری رسیده است. علاوه بر این، ما تنها کلانشهر در کشور هستیم که همزمان در هر سه محور قطار شهری درحال پیشروی عمرانی هستیم و همین امسال بود که شش کیلومتر فاز نخست خط ۳ قطار شهری را به بهرهبرداری رساندیم تا هم دسترسی زائران به حرم مطهر رضوی را ایجاد کرد و هم زمینهساز اتصال خطوط یک، دو و سه به همدیگر شد.
وی تأکید کرد: در شرایطی که ساخت هر کیلومتر قطار شهری بالغ بر شصت میلیون دلار هزینه دارد، ما فقط در مسیر خط سه ۲۸ کیلومتر پروژه تعریف کردهایم که حفاری ۲۲ کیلومتر آن انجام شده است. البته در این حوزه نیاز جدی به حمایتهای ملی وجود دارد. مثلاً همین الان، ما فقط ۶۰ واگن فعال در خط یک قطار شهری داریم که اگر ۱۰ همت برای خرید ۶۰ دستگاه واگن دیگر اختصاص پیدا کند، ظرفیت جابجایی مسافر در این خط از ۳۲۰ هزارنفر به ۶۰۰ هزار نفر در روز میرسد.
شهردار مشهد گفت: در دولت سیزدهم، اگرچه هزار دستگاه اتوبوس برای ناوگان حملونقل درونشهری مشهدالرضا (ع) مصوب شد، اما هیچکدام به دست ما نرسید. این را هم بگوییم که در سال ۱۴۰۲، قرار بر این شد تا یکسوم پول اتوبوسها را شهرداریها بدهند و مابقی توسط وزارت کشور تأمین شود.
در این شرایط نیز اگرچه ما یکسوم تعهد شهرداری برای ۱۲۰ دستگاه اتوبوس را پرداخت کردیم، اما از آن شمار، ۴۶ دستگاه اتوبوس تاکنون تحویل شده و مابقی هنوز بهعنوان بدهی وزارت کشور اجرا نشده است.